vrijdag 17 augustus 2012

Verschillen

Hallo allemaal.

We zitten nou zo'n weekje of 2 en een half in ons appartementje in Kopenhagen.
Het is echt een ontzettend lief schattig appartementje en voorzien van alle gemakken,
op de fiets kunnen we overal naartoe, school is ongeveer 20-25 min fietsen, de stad ook zo'n 20 min.
Das eigenlijk van de Reeshof op de fiets naar de stad, als je het zo vergelijkt!

Wat ik heb gemerkt op de fiets, is dat er andere regels zijn. Bij het stoplicht sta je voor de auto op de weg, de bus stopt naast waar jij fietst en jij moet remmen, de meeste fietspaden zijn ook op de weg met de auto's,  Er is hier een speciaal stopteken als je stopt op de fietsweg/pad, En er zijn hier Heeeuuvels. Ja, en als je dat allemaal nog niet kent, is het best lastig. Niet wetend dat je moet stoppen voor mensen die uit de bus komen, maar de mensen voor je wel, dus bijna een kettingbotsing veroorzaakt door mij, ik aan de verkeerde kant voor de auto sta en bijna door de auto over het hoofd word gezien, Heuvels naar school, bergopwaarts wat vrij lastig is, denk aan de brug van westpoint/moskee, en het speciale stopteken.. Je steekt je hand op zoals je iemand groet, en als je het van voren ziet, als je van de andere kant komt, lijkt het net alsof je heel populair bent, iedereen groet je.. Tja, helaas.. Maar wat wel een heel goed verschil is, is het stoplicht, die staat hier niet voor je neus of boven je, dat je soms niet eens kunt zien of het groen is of rood door de zon, of dat je te ver over de lijn staat dat je nekkramp krijgt van het omhoog kijken, nee het stoplicht staat niet alleen naast of boven je hier die staat ook netjes aan de andere kant van de weg op ooghoogte, erg handig vind ik! Ook springt het niet gelijk van als een race startsein van rood naar groen, nee het geeft je rustig de tijd om weg te rijden, van rood naar oranje naar groen :).

Verder heb ik nog steeds moeite met de DKK, deense kroon. Ik heb geen flauw idee wat de waarde is van 100 kronen. Voor mij is 100 kronen super veel, maar in werkelijkheid zo'n 13 euro. Wat ik dus steeds moet doen is kijken of het niet te duur is als het euros zouden zijn.. Ja dan voel je je zo'n ouderwets iemand die nog terug rekend naar de Gulden, lol.

Verder wat me op is gevallen is de mode, ik hou van de skandinavische style. Iedereen ziet er eigenlijk best stijlvol uit, zonder er moeite voor te doen. Mja de fashion hier, maakt mij zooo hebberig. SHOPPEN SHOPPEN SHOPPEN.. helaas voor mij is het nog even Window shoppen en ideeen opdoen, ook leuk om te doen, tot het sales is!! Woehoee.

Wat ik wel ontzettend leuk vind, zijn de parken hier. Iedereen zit lekker in het park, in hun bikini/zwembroek te zonnen, bbq'en en alcohol te drinken, want dat mag hier op straat! Geen sneaky gedoe met wijn in waterflesjes dat je meeneemt in de bus voordat je naar de stad gaat, nee gewoon een grote fles wijn in je hand met wat glaasjes. Misschien omdat de meeste geen tuin hebben om lekker in te zitten? Ik vind het top!

Over parkjes en zonnen gesproken, ook hier in Denemarken kan het lekker warm zijn, dus ik ga het park maar even lekker opzoeken!

Vi ses! xoxo Sintha


Geen opmerkingen:

Een reactie posten